Assistanse på OSL Gardermoen

Informasjon om bistand for personer med nedsatt funksjonsevne på Oslo Lufthavn Gardermoen

Reiseopplevelsen kan være utfordrende for personer med nedsatt funksjonsevne. For mer informasjon, kontakt ISS Facility Services, Telefon: +47 64 82 19 00 E-post: assistanse.osl@iss.no

Assistansepunktet på OSL Gardermoen er åpent mandag til søndag 05:00 – 20:00

Før reisen: Planlegging er viktig

For å sikre best mulig assistanse på Oslo Lufthavn, anbefales det at reisende med nedsatt funksjonsevne informerer flyselskapet om sine behov minst 48 timer før avreise. Dette gir tid til å planlegge nødvendig assistanse, slik at du får den hjelpen du trenger når du ankommer.

Ankomst til flyplassen

Oslo Lufthavn har flere parkeringsområder tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne, med plassering nær inngangene til terminalbygget. Hvis du reiser med offentlig transport som flytog eller buss, er det heiser og ramper tilgjengelig ved alle stopp, noe som gjør adkomsten til terminalen enkel og trygg.

Typer assistanse

Du kan få hjelp med:

  • Transport til og fra flyet, og gjennom hele flyplassen.
  • Assistanse med å komme til toalettet (ikke under selve toalettbesøket).
  • Kjøp av mat og drikke, men ved innenlandsreiser gis det ikke hjelp til andre innkjøp.
  • Adkomst til og fra Tax Free-butikken ved utenlandsreiser,
    • I selve butikken kan butikkpersonalet bistå med handling.
  • Situasjoner som forsinkelser, bytte av utgang, ombookinger, og lignende.

Du vil også få et telefonnummer til assistansetjenesten ved flyplassen, slik at du kan kontakte dem dersom du trenger hjelp før avgang eller under mellomlandinger.

Sikkerhetskontroll

Alle reisende må passere gjennom en metalldetektor. Hvis du bruker rullestol eller har implantater, vil kontrollen bli utført manuelt av sikkerhetspersonalet. Det er trygt å gå gjennom metalldetektoren selv om du bruker høreapparat.

Tips til reisende med nedsatt funksjonsevne på Gardermoen

  1. Informer flyselskapet på forhånd: For å sikre at nødvendig assistanse er tilgjengelig, er det viktig å varsle flyselskapet ditt om dine behov minst 48 timer før avreise.
  2. Pakk nødvendige hjelpemidler lett tilgjengelig: Sørg for at medisinsk utstyr eller annet viktig hjelpemiddel er lett tilgjengelig under reisen.
  3. Gi deg selv god tid: Det kan være lurt å komme til flyplassen i god tid for å sikre at innsjekking og sikkerhetskontroll går smidig.
  4. Be om assistanse når det trengs: Personalet på Gardermoen er der for å hjelpe, så nøl ikke med å be om assistanse underveis.